Friday 8 December 2017

Trading and uppgörelse system of otcei


Bygga OTCEI för att vara Nasdaq i Indien. Praveen Mohnot lämnade UTI att ta över som VD för OTC Exchange of India och OTCEI Securities Ltd den 1 augusti 2000 Nu, sex månader senare, kommer hans strategi för efterhandshandel, OTCEI Hi-trade Market OHM Detta säger han kommer att dra marknadens uppmärksamhet på utbytet och lyfta sin bild I Kolkata, för att introducera OHM till mäklare, talade herr Mohnot till affärsutdrag från intervjun. Vilka är dina mål för Föreslagen OHM-session. OHM, som vi kommer att sparka ut den 19 januari, borde leda oss till en respektabel omsättning Om du ber mig att ge en bild kommer vi inte att vara nöjda med någonting mindre än 300 kronor per dag vid årsskiftet. Vi hoppas att locka så många marknadsaktörer som möjligt. Alla de största volymerna på Bombaybörsen och National Stock Exchange skulle vara berättigade till handel. Det finns i alla fall cirka 400-500 aktier, det bästa av marknaden, där Listade tillåtna kategorier. OHM kommer att Dessutom lägger vi till vår bottomline Som det är vår ekonomi är i ordning och vi har inga networth-relaterade problem att gripa med Våra aktieägare OTCEI är främjad av mer än 10 FI, försäkringsbolag mm, är nöjda med vår prestation. På vilket sätt skulle OHM formas upp i framtiden. Det bästa med OHM är dess tidseffektivitet som hjälper deltagarna att begränsa den internationella utvecklingen. En enda handelsdag kommer att bestå av den normala marknadsmötet och OHM-sessionerna i båda sessionerna kommer att integreras. Där kommer inte att vara några transaktionsavgifter i de inledande dagarna för de som aktiverar terminaler tidigt. Det tror jag kommer att vara en drivkraft för att människor ska få kritisk trafik till utbytet. Vid en lämpligare tid kan en viss grad av lossning hjälpa vårt fall. En avkoppling i prisbandet eller ett överföringssystem mönstrat på NSEs utlåningsmekanism, i överensstämmelse med avvecklingssystemet, kan vara värt att överväga. Var finns OSL OTCEI Securities Ltd f Det är in i planen av saker. OSL är ett helägt dotterbolag och ett kostnadseffektivt sätt att handla på NSE Den ekonomiska bördan på mäklare som är intresserade av att använda OSL-rutten har minskat redan Riskhindersåtgärder är på plats Vi Acceptera bankgaranti för marginaler Det finns arbitrage möjligheter. Vi kommer senare kunna göra något som liknar BSE. Du hade ett avtal med Nasdaq. Ja, och vi hoppas att återuppliva det och ta det framåt i en mer Funktionellt sätt För detta har vi inlett förhandlingar med Nasdaq, som nyligen öppnade ett representativt kontor i Bangalore. Låt mig påminna dig om att våra grundare ville göra OTCEI Nasdaq i Indien, ett mål som vi kommer att försöka uppnå För det, Den rätta teknologiska plattformen och marknadsmiljön måste skapas. På ett sätt att tala är vi tillsammans med NSE och BSE en verkligt panindisk enhet. En starkare länk till Nasdaq kommer bara att hjälpa utbytet att befästa sin position. Vilken happe Ns till den mycket hyped GEM tillväxt aktiemarknaden som OTCEI föreslog för en tid sedan. GEM kommer att vara en nisch inom en nisch en exitväg för private equity fonder, riskkapitalister och high networth-investerare Vanligtvis kommer tekniskt drivna nystartade företag att vara kunna använda den för att samla kapital och värdera sina värdepapper. För att göra en parallell kommer GEM att fungera på samma sätt som AIM of London, som inrättades för att främja alternativa investeringar i sådana företag. Hong Kong har också en liknande möjlighet . Vi har på plats en exklusiv webbplats för att betjäna detta segment Detta kommer att vara en showcase för företag som är villiga att använda anläggningen. Det kommer också att tillåta besökare att söka och analysera företagen. Mr Praveen Mohnot, MD, OTCEI. Over Counter Exchange of India OTCEI Explained. Article shared by. Securities marknader i utvecklade länder är multi-nivåer med ett element av inbyggd konkurrens bland olika lager Detta förhindrar monopolisering av värdepappersutbyte och gör marknaderna mor e effektiv I Indien har emellertid situationen blivit helt annorlunda på grund av det virtuella monopolet som börsnotering har haft fram till nyligen. Flervärdesinstrumentet för värdepappersutbyte antogs i vårt land i oktober 1990 med inrättandet av Over the Counter Exchange of Indien OTCEI OTCEI: s mål är att tillhandahålla en alternativ marknad för värdepapper i mindre företag, offentliga företag, närstående företag som önskar notering etc. Image Courtesy. It har främjats gemensamt av UTI, ICICI, IDBI, SBI Capital Markets Ltd IFCI, GIC och Canbank Financial Services Ltd Regeringen har tilldelat det status som en erkänd börs enligt sek 4 i lagen om värdepappersavtal. Följaktligen kommer företag som är noterade med OTCEI att praktiskt taget vara i nivå med bolag noterade på något lager Utbyte i landet. OTCEI är golvlös utbyte där alla aktiviteter är datoriserade om det handlar om handel, fakturering, betalningar, etc. OTC-utsedd återförsäljare s arbetar via sina datorterminaler som är anslutna till en central dator. Alla citat och transaktioner registreras och bearbetas här. Återförsäljare är spridda över hela landet och har tillgång till centraldatorn. Dessutom är PTI OTC-skanning tillgänglig för varje återförsäljare som visar bästa bud och erbjudanden från marknadsförare för varje skript En transaktion kan genomföras genom att ange budet eller erbjudandet i en återförsäljare s datorräknare. Det exakta transaktionspriset tillsammans med andra detaljer visas också i diskmaskinen. Handelsdokumenten från OTCEI Inkludera en Counter Receipt CR som överlämnas till köparen när en överenskommelse är gjord. Det är ett handlingsbart dokument och måste därför bevaras noggrant. Det är besläktat med ett aktiecertifikat vad gäller innehållet. B Försäljningsbekräftelse Slip SCS som passerat vidare till säljaren när en överenskommelse är gjord Säljaren måste också bevara den noggrant eftersom han får betalningen mot den här släpen senare. Tradering hos OTCEI kommer att vara permi Endast för värdepapperen i de börsnoterade bolagen Notering kan erhållas av I Företag med emitterat eget kapital mellan Rs 30 lacs till 25 crores ii Nära intresserade bolag intresserade av notering iii Venturekapitalbolag iv Företag som inte är noterade på något annat erkänt företag Börsen tillhandahålls. a De erbjuder till allmänheten minst 40 av de utgivna aktierna eller Rs 20 lac, beroende på vilket som är högre, där det utgivna kapitalet varierar mellan Rs 30 lacs och mindre än Rs 300 lacs i e 3 crores. B erbjuder de till allmänheten minst 60 av de emitterade aktierna som är emitterade aktier är mellan 3 crores och 25 crores av rupier. C De erbjuder minst 25 av det emitterade kapitalet till allmänheten vid ett riskkapitalbolag. d där det utgivna kapitalet varierar mellan 3 crores och 25 crores of rupees, måste normerna för notering på en erkänd börs vara uppfyllda. E Företaget bedriver inte verksamhet som investeringar, leasing, finans, hyresköp eller nöjesparker. OTCEI-promotorer har utsetts som sponsormedlemmar och de ensam har rätt att sponsra ett bolag för listning här Innan du rekommenderar ett företag för anskaffning, Sådana medlemmar måste genomföra bedömningen av projektet för att säkerställa sin tekniska och ekonomiska bärkraft. De ser också till att alla regeringens regler och föreskrifter har uppfyllts. De måste klargöra företagets investeringsvärde och dess projekt. Slutligen skulle värdera bolagets aktier, följa SEBI: s riktlinjer för utfärdande av värdepapper och hantera offentligemissionen OTCEI kräver att sådana sponsormedlemmar ska agera som marknadsaktörer i det scripet i minst 3 år och också att utse en ytterligare marknadsmäklare för det scrip för en period på minst ett år. SEBI avslappnade normer för notering på OTCEI under mars 1995 Minsta efterkapitalkapital som erbjuds Allmänheten för att möjliggöra notering sänktes från 40 procent till 25 procent SEBI gav också finans - och leasingföretag möjlighet att bli noterade på OTCEI. I april 1995 modifierade OTCEI sina riktlinjer för att tillåta notering av finansbolag - om än med mer stringens. Utfärdad kapital ökades från Rs 30 lakh till Rs 1 crore för finansbolag. Dessutom blev en treårig lönsamhetslista gjord obligatorisk innan notering sker. De nya riktlinjerna anger också att OTCEI-sponsorn för dessa företag borde hålla minst 10 procent av det offentliga erbjudandet som marknadsföringslager jämfört med 5 procent för andra företag. Till och med december 1996 noterades dock inga företag som ägnar sig åt finans eller leasingtjänster på OTCEI. För att underlätta erbjudanden för försäljning av köpta erbjudanden, OTCEI ändrade sina riktlinjer i januari 1996 Den reviderade riktlinjen undanröja kravet på att göra ett erbjudande till försäljning av hela utköpsavtalet till allmänheten, förutom att marknadsproduktionen i Nventory Den erbjudna kan nu erbjuda minst 25 procent av det köpta avtalet till allmänheten. Samtidigt har förhållandet mellan OTCEI-medlemmars medverkan till icke-OTCEI-medlemmar minskat från 60 40 till 10 90 Dessa riktlinjer trädde i kraft från och med den 22 januari 1996 och gjordes tillämpliga på alla köpta avtal registrerade hos SEBI och erbjudandehandlingar för erbjudanden till försäljning som väntade på clearance av SEBI. I augusti 1996 undantagna SEBI erbjudanden för försäljning av utköp Avtal registrerade hos OTCEI före den 16 april 1996 från de nya riktlinjerna för ingångsnormer för offentliga frågor. De nya riktlinjerna emitterade av SEBI angav att ett företag som vill offentliggöra ett offentligt nummer borde ha en rekord om utdelning tre i de närmast föregående fem åren innan det offentliggörs. Om företagen inte uppfyller detta krav måste de åtminstone få sitt projekt värderat av ett finansiellt institut eller en nationaliserad bank H skulle delta i den offentliga frågan i en utsträckning på minst 10 procent av det totala projektutlägget. Avkopplingen skulle gynna de 50-udda köpta erbjudanden som registrerats hos OTCEI. Ved att se över OTCEI: s arbete och göra Rekommendationer för sin fortsatta förbättring utsåg SEBI en åtta ledamöter under ordförandeskapet av Dr SA Dave den 17 april 1996. På rekommendationer från kommittén har SEBI gjort kriterierna för stödberättigande för företag som önskar göra en offentlig fråga mycket stringent. Företagen Det går inte att göra ett offentligt problem som en följd av att dessa riktlinjer får söka notering på OTCEI, om än med vissa kontroller. För närvarande kan endast de företag som har en rekord över utdelningsbetalning om tre år av de närmast föregående fem åren göra en offentlig fråga. Om företaget inte har en sådan undervisningsrekord måste det projekt för vilket företaget går in på kapitalmarknaden bedömas av en finansinstitut tution eller nationalized bank Vidare bör det finnas minst 10 procent av projektets utlägg av bedömaren, i form av eget kapital eller långfristig skuld. Utskottet har rekommenderat att företag som inte uppfyller dessa kriterier borde vara Tillåtet att bli noterat på OTCEI, förutsatt att de utser en sponsor och två marknadsaktörer i frågan. Utskottet har också rekommenderat att företag som inte uppfyller minsta aktieinnehavsnormer för att ha minst 5 aktieägare för varje Rs 1 lakh av emitterad kapital kan få Noterade på OTCEI, men bör utse sponsorer och marknadsaktörer som avnoteras från regionala börser bör tillåtas att lista på OTCEI, eftersom aktieägare i avnoterade företag inte har någon plattform för att avlasta sina innehav. Dessa företag bör emellertid handlas under en separat kategori på OTCEI. Vidare bör alla företag som diskuteras ovan tillåtas notering på OTCEI med en lägsta inlåningsperiod på tre år Öron Efter tre år kan dessa företag antingen välja att stanna kvar på OTCEI eller söka notering på andra börser. Utskottet har rekommenderat att taket på Rs 25 crore på eget kapital i ett företag som söker notering på OTCEI tas bort. Det har föreslog också att det nuvarande rullande uppgörelsessystemet på tre dagar, känt som T 3, skulle ökas till fem dagar. Utskottet har också betonat behovet av ökat engagemang av OTCEI: s initiativtagare. De främsta initiativtagarna i utbytet är Unit Trust of India, Industrial Development Bank of India, Industrial Credit Investment Corporation i Indien, Industrial Finance Corporation of India, Livförsäkringsbolaget och General Insurance Corporation. Rapporten påpekar att några av dessa enheter har främjat den nationella börsen som har växt mycket snabbare Takt än OTCEI En rekommendation för ökat deltagande i promotorn är att promotorerna bör ha en OTCEI-dedikerad fond för en Corpus på runt Rs 100 crore som skulle investera i fundamentalt sunda företag i OTCEI. OTCEI är avsett att ge lätt marknadsförbarhet och bättre likviditet av värdepapper till en investerare Dessutom erbjuder det också möjligheter till överföring av aktier som anges här Investeraren kan överlämna överföringen Dokument vid någon av OTCEI-räknarna i landet Det finns totalt öppenhet och rättvisa vad gäller avtalen Det tar mindre tid att slutföra en affär också De företag som listas med OTCEI är också till stor del till nytta. Råkning av medel blir billigare eftersom de prissätts rättvist och investerarbasen är stor. Bolaget kan få anskaffning även med 40 offentligemission som är 60 vid notering på en erkänd börs. Bolaget har också möjlighet att tilldela alla aktier till en sponsor I detta Fallet har företaget bara att förhandla om emissionspriset med sponsorn som äntligen markerar frågan. Trots att det existerar i ett antal år, exch Ange har inte en stor närvaro bland börserna i landet. Spara Otcei och dödar dess mål. OTCEI har misslyckats på grund av två huvudorsaker. En ingen av deltagarna på OTCEI-marknaden har gjort några signifikanta vinster. Emittenter har funnit att marknadsföring deras problem på OTCEI är inte lätt Inte heller ger notering någon publicitet Några av de potentiella emittenterna har därför valt vägen att blåsa upp sin kapital och söka notering på en vanlig börs. Investerare har knappast haft några avkastning från OTCEI-aktier, med några undantag OTCEI Composite Index, som hade nått topp 380 på oktober i oktober 1994, är för närvarande knappt 100. Förmedlarna, vare sig de är medlemmar eller återförsäljare, har också misslyckats med att göra några stora vinster, medan de ansvar som gjorts på dem i Villkor för sponsring och marknadsföring med låga spridningar har visat sig vara krävande De flesta av dem skrev sig för att bli börsmäklare eftersom återförsäljaren var tillgänglig Ganska enkelt och ganska billigt, jämfört med medlemskapet i andra börser. För övrigt är förfarandet för handel och avveckling på OTCEI ganska besvärligt, med registreringskrav som visar sig vara avskräckande för investerare och T3 kontinuerliga avvecklingsprogrammet som Påpekat av Dave Committee, ett tvingande ansvar för stödsystemen som förvaringsinstitut, clearinghus och banker förutom återförsäljarenas baksidor. Alla de 16 recept som Dave-utskottet har givit för att återuppliva OTCEI är utan tvekan relevant. Viktigt bland dem Är notering av företag som inte uppfyller Sebi-kriteriet om en treårig utdelning som betalar rekordförskjutning av det rullande avvecklingssystemet från T3 till T5 avseende noterade värdepapper och tillåter veckotidning av handel i stället för daglig nettning i tillåtet Värdepapper Även i samma kategori finns andra förslag, som en mer aktiv roll för initiativtagare som ska starta en dedi fond för Rs 50 crore-100 crore för investeringar i fundamentalt starka OTCEI-noterade aktier och teckningsobligationer OTCEI-frågor, uppgradering av teknik etc. Dock rekommenderas att alla företag som inte uppfyller kriteriet att ha minst fem offentliga aktieägare för varje Rs 1 Lakhs netto kapitaltillskott till allmänheten ges möjlighet att söka notering på OTCEI är inte korrekt Det är egentligen Sebi-riktlinjen som behöver ändras, eftersom det måste överensstämma med riktlinjen om tilldelning av aktier på ett proportionerligt sätt Grund Den relaterade rekommendationen att företag som avnoteras från andra börser av andra skäl än att det inte finns någon handel, får tillåtas bli upptagna på OTCEI på ett orderbaserat system i en separat börsnoterad företagsklass, är inte i god smak. OTCEI kan inte Säkerligen behandlas som en dumpningsplats Sådana företag bör vara noterade på OTCEI om och endast om avnotering beror på den låga kapitalkapitalet i c Ombud. Kommitténs rekommendation att ta bort den övre gränsen på Rs 25 crore för notering på OTCEI går utöver det mål som utbytet bildades. Rekommendationen att tillåta att aktier i enskilda företag ska handlas på OTCEI Med mindre information lämnas med allvarliga konsekvenser som manipulering och insiderhandel utan straffbestämmelser eftersom dessa kommer att ligga utanför Sebi. Det är därför nödvändigt att tillhandahålla lämpliga skyddsåtgärder mot oegentligheter innan handel tillåts i sådana Aktier Kommitténs mest obefogade rekommendation är införandet av instrument som terminer och optioner, terminskontrakt på lager, andra former av terminsransaktioner, aktieutlåning mm Dessa är mycket komplexa instrument som kräver en välplanerad och fullt bevakad System för drift I de flesta av de avancerade marknaderna finns det separata organisationer som bedriver handel med dessa instrument. OTCEI är, Minst sagt, bara inte utbyte för dessa instrument. I flera länder i världen görs kontinuerliga ansträngningar för att främja den andra tiermarknaden för att tillgodose behoven hos småföretag. I USA reglerade OTC-marknaden OTC-marknaden Av National Association of Securities Dealers NASD har funnits länge Det här har varit en marknad för nya och växande företag NASD introducerade 1971 ett elektroniskt citatssystem som kallades National Association of Securities Dealers Automatic Quotations NASDAQ med föreskrivna noteringsnormer Medan där Över 50 000 aktier och obligationer som handlas på OTC-marknaden har NASDAQ cirka 5.000 börsnoterade värdepapper. I Storbritannien upprättades den oförslagna värdepappersmarknaden i november 1980 för att tillgodose behoven hos småföretag. Därefter inrättades en tredje marknad för fortsatt mindre företag Eftersom båda dessa försök inte framkalla ett tillräckligt intresse, inledde Londonbörsen i juni 1995 den Alternativa I Nvestmentmarknaden som en sekundär utbyte för att ge små, unga och växande företag ett fordon för att skaffa kapital och en handelsanläggning under dess tillsyn. Den alternativa investeringsmarknaden har visat sig vara en succé på kort tid. Det kan inte finnas två åsikter om Frågan om OTCEI måste lyckas, men det måste uppnå de mål för vilka den har upprättats Förutom de många användbara konstruktiva förslag som Dave-utskottet har gjort, som ligger i linje med dessa mål finns det fyra andra dragområden som kräver koncentration av Ansträngningar Först har OTCEI inte marknadsförts korrekt. Aggressiva marknadsföringsinsatser för att utbilda både entreprenörer och investerare behövs. För det andra bör Sebi-regler som gäller övertagande av företag inte göras gällande för OTCEI-företagen under en period av minst 10 år från Datum för notering på börsen Flera av de professionellt kvalificerade och tekniskt sunda, men finansiellt svaga företagarna fruktar dessa villkor Ions För det tredje måste marknadsmäklare finansieras generellt, helst konfessionellt, av banksystemet. Slutligen, och framför allt, de försök som hittills gjorts för att skapa en modellutbyte med leveransbaserade transaktioner och utan kort försäljning bör ges upp likviditet - Självklart kopplat till säkerhet - är det absolut inte en framgångsrik börs och någon lagstiftning som begränsar likviditeten begränsar marknaden själv. En förhoppning om att sane råd kommer att råda och OTCEI kommer att uppstå som börsen för små och medelstora - sized företag svält av medel idag.

No comments:

Post a Comment